Basis relaxatie oefening

Relaxatie oefeningen en adembeheersing zijn effectieve middelen om terug contact te maken met je vermoeide lichaam en overspannen geest. Willen we communiceren met het lichaam, dan gebruiken we hiervoor een andere taal dan we gewoon zijn. De taal van het lichaam is gevoel. Het denken gebruikt woorden als communicatiemiddel. Daarom maken we een onderscheid tussen ‘voel’ en ‘ik denk dat ik voel'.

 

Als dit onderscheid niet duidelijk is de eerste keer: wees gerust, oefening baart kunst. Na een tijdje ga je het verschil wel degelijk aanvoelen. 

De basis oefening voor de sessies is een relaxatieoefening waarbij we onze zintuigen gaan richten op onszelf, en niet op de buitenwereld. Je toont een gezonde, oprechte interesse voor wat je lichaam je wil vertellen. De oefening duurt ongeveer 10 minuten en helpt je om je bewust te worden van je lichaamsensaties. Vanuit je voelen en niet vanuit je denken. Wat we voelen gaan we niet evalueren, analyseren of labellen. Want dan zit je weer terug in je hoofd en dat willen we nu net niet. We gaan voelen wat er is en laten zijn wat er is. M.a.w. we accepteren wat er zich aabiedt en maken geen onderscheid tussen goed en slecht.

 

Zoek een rustige plek waar je niet gestoord kan worden en waar je comfortabel en rustig kan liggen. Bedek je lichaam met een warm dekentje, leg een hand op je buik, je benen naast elkaar. Leg een kussen in je nek: zo voel je je ondersteunt en veilig.Sluit je ogen. 

  • Luister naar de buitenwereld maar ga niet in op de geluiden

  • Plaats jezelf in de ruimte (voel de drukpunten van je lichaam op het bed)

  • Leg je hand op je buik

  • Voel je hand op je buik - blijf met je aandacht bij je hand op de buik

  • Ga niet mee met je gedachten

  • Ga met je aandacht naar de binnenkant van je buik 

  • Voel de op- en neergaande beweging van je buik

  • Geef aandacht aan elke IN- en UIT ademing

  • Volg een vijftal minuten 

  • Voel nog even je hand

  • Richt je aandacht nog even op de geluiden buiten je.

Open zacht je ogen. Geef je zelf de tijd om even terug te komen. Rek jezelf nog even goed uit. 

Hiermee zit de sessie erop.

Follow

Contact

Address

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram

0032 476 96 90 71

Berlaarsesteenweg 55
2500 Lier

©2020 by Cristin Van Ooyen. Proudly created with Wix.com