Mindfull ademen

Deze oefening biedt je de kans om bewuster te ademen. 

Door aandacht te geven aan je ademhaling, geef je op een neutrale manier aandacht aan wat er in je leeft, zonder mee te gaan in de gevoelens die er op dit ogenblik in je omgaan.

 

NEUS

  • Ervaar de adem in je neus

  • Voel hoe de neusvleugels open zetten bij de inademing

  • Voel hoe de spiertjes boven de neusvleugels openzetten en de adem door de neus leiden 

  • Snuif de lucht zonder te willen ruiken – haal de lucht hoog op

  • Voel de temperatuur van de lucht die je inademt, de vochtigheid, de kwaliteit. Voel of de temperatuur tussen in- en uitgeademde verschillend is. Blijf alert. Blijf bij je adem

 

KEEL

  • Voel de luchtstroom in de keel waar voel je de stroom het best? Het minst?

  • Voel de keelwand – weer voel je de temperatuur van de luchttocht

  • Waar eindigt de stroom in de keel? Waar begint de stroom?

 

BORST:

  • Voel het uitdeinen van de borstkas – voel de ruimte

  • Voel de actie in de borstspieren

  • Voel hoe de borst terugkeert naar de ruststand  - voel de ruimte

  • Voel het verschil in de borstspieren

 

BUIK

  • Ook de buik bolt bij de inademing. Waar begint de bolling? Waar eindigt deze?

  • Voel de onderste ribben – hoe voelt de inademing? Hoe voelt de uitademing – voel hoe je middenrif aanspant en de buikmassa naar voor duwt, voel hoe het middenrif ontspant naar zijn koepelvorm en de buikmassa terug wordt gebracht.

  • Voel de rechte buikspieren vlak boven de navel: voel ze licht opspannen bij de inademening, en terug ontspannen bij de uitademing.