Zoeken

Emotionele gezondheid: 5 maatregelen om je evenwicht te bewaren in wankele tijden.


  • Hoe gaat het met je?

  • Goed.

  • Neen, echt. Ik wil het weten. Hoe gààt het met jou?!

  • Euh, ik weet het zelf niet zo goed? T'is allemaal zo verwarrend hé. Ik weet niet wat ik ervan moet denken, laat staan wat ik moet voelen.

  • Doe eens een poging: Hoe. Gaat. Het. Met. Je?

  • Hmm, ik voel me raar. Ik voel me verward. Uit mijn doen eigenlijk. Alsof het kriebelt. En ik kan er niet bij om te krabben. Ja, zo voelt het. Ook voel ik me beperkt, ik mis iets. of iemand. Ja, ik mis alles en iedereen. Ik mis mijn oude leven. Ik mis nieuwe avonturen. Ik mis de vrijheid om mezelf te kunnen zijn bij anderen. Het is zoveel. Alleen kan ik het niet echt benoemen.

Stel dat je je niet al een hele tijd niet goed voelt en je weet niet precies wat er met je mis is. Misschien ga je naar de dokter en deze schrijft je onbestemde klachten toe aan stress.


Stress is een containerbegrip: een begrip zonder scherp afgebakende betekenis waaraan de gebruiker zelf een specifieke invulling kan geven en dat op veel verschillende toestanden, of zaken kan worden toegepast.

Vraag is:

  • Hoe ervaar jij stress?

  • Wat bezorgt jou stress?

  • Wat kan je helpen om deze onbestemde gevoelens plaatsen?


Chronische stress is onbehagen, frustraties die voortvloeien uit onvervulde behoeften.

Vele laagjes frustraties op elkaar maken dat je je constant opgejaagd voelt en niet meer bij jezelf kan komen.

Stress is ook een uitnodiging van je lijf om er iets aan te doen. Wanneer je de signalen van je lichaam accepteert, je in communicatie gaat met je lichaam en je bereid bent ernaar te luisteren, pas dan kan je hoofd meewerken om samen de stressoren te leren beheersen.


Wat is hier voor nodig?


  1. Inzicht: de bereidheid en het vermogen om inzicht hebben in je eigen geschiedenis en groei als persoon: waarom je denkt zoals je denkt, doet wat je doet, en voelt wat je voelt.

  2. Leven in het nu, in het moment: de bereidheid en het vermogen om authentiek te zijn in het heden, om een sterk zelfgevoel te ervaren en verder te ontwikkelen in wie je echt wil zijn.

  3. Vloeiende twee richting relaties: de bereidheid en het vermogen om voedende relaties aan te gaan: relaties waar je je vrij durft uitdrukken en jezelf kan zijn, waar je niet wil domineren of gedomineerd wil worden, waar je de krachten wil bundelen en niet tegen elkaar wil uitspelen.

  4. Besef van eigenwaarde: de bereidheid en het vermogen te leven naar je eigen waarden en normen, je vrijheid te benutten zonder de anderen hun vrijheid te ontzeggen.

  5. Fun en levendigheid: de bereidheid en het vermogen het leven als een ontdekking te zien, niet als een opgave. De bereidheid om het kind in je te laten spelen, je creativiteit te beleven en te durven vertrouwen op je intuïtie.

Wil je meer weten? Op basis van stapels lectuur (en veel tijd) heb ik een aantal uitspraken bij elkaar gebracht om na te gaan hoe je aan je emotionele gezondheid kan werken.

Vraag ernaar tijdens je volgende sessie.

Deze week stel ik elke dag een vraag waarover je even kan mijmeren.

Veel plezier ermee.


21 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Optimisme?