Zoeken
  • Cristin Van Ooyen

Ode aan de Vreugde


Vreugde grote godenvonken

Dochter uit Elysion

Wij betreden vurigdronken

Hemelse uw heiligdom

Toverdraden zullen binden

Wat de conventie had gekliefd

Geuzen worden prinsenvrienden

Waar je brede vleugel wiegt


De eerste strofe van de wereldberoemde tekst van Schiller op muziek van de negende symfonie van Beethoven is een beetje verloren gegaan sinds de melodie vooral herkend wordt als het Europese volkslied.


Jammer, want een van de idealen die wij delen met alle mensen is de zoektocht naar geluk die ons leidt naar - of door- de vreugde.


Wat is dat? vreugde?

De zoektocht naar geluk is voor iedereen verschillend: Mieke denkt het geluk te vinden in veel geld verdienen terwijl haar buurman Jan blij wordt van een straal zonneschijn. De een is bereid heel hard te werken voor een 'zonnige' toekomst terwijl de ander het geluk elke dag vindt in zijn zonnige tuin of balkon.

De vreugde-ervaring is voor iedereen mogelijk. Hoe ze wordt ervaren, is heel persoonlijk.

Vreugde is een gemoedstoestand noodzakelijk voor onze staat van welbevinden. Vreugde is een innerlijke ervaring van evenwicht, van verbindende emoties, van stromende energie. Het verbindt ons met onszelf en met alles wat is. Vreugde is blij zijn met je leven, met je toestand, met je keuzes. Vreugde is de viering van het leven, door je levensvonk heel oprecht te ervaren. Vreugde verbindt je met het moment; het NU is veilig, overzichtelijk en echt.

Hier refereert Schiller naar in zijn ode aan de vreugde: de godenvonken kan je vertalen door de levensvonk. Het betreden van het hemelse heiligdom staat voor de hemel op aarde ervaren. Ons verstand met zijn kwalijke gewoonten veroorzaakt een breuk in het ervaren van eenheid en erkent enkel de afscheiding - IK tegen de anderen - als conventie. De vreugde weeft met zijn toverdraden alles wat bezield is -mens, dier, natuur en aarde- terug samen in een patroon.


Hoe vind ik vreugde?

Vreugde biedt zich vaak bescheiden aan: in een zoete nectarine, een vrolijk melodietje op de radio, een paar comfortabele schoenen, een ontwapenende kinderlach.

De truc is oplettend te blijven, in het moment. Zo train je jezelf om vreugde toe te laten, je schild te laten zakken en de zachtheid van de dagelijkse realiteit te ervaren. We kunnen niet ontkennen dat naast de kleine dingen die ons vrolijk maken, er ontegensprekelijk veel 'lawaai' is dat ons afleidt: sirenes, verkeersagressie, een gefrustreerde baas, ruziemakende kinderen... Nog niet te spreken van de grote problemen die ons in hun greep houden: een pandemie, overstromingen, bosbranden, klimaatverandering, onzekerheid over onze toekomst en deze van onze kinderen.


Mag ik wel vreugde ervaren midden alle miserie?

Vreugde is net nu heel erg nodig. Blijdschap en vreugde zijn verbindende emoties/gevoelens, nodig om met jezelf op een prettige manier in contact te blijven. Vanuit dat evenwicht kan je de hand reiken naar de anderen en hen ook met vreugde benaderen. Vreugde werkt aanstekelijk: wanneer jij glimlacht, nodig je de andere uit ook diezelfde vreugde te ervaren. Alleen al door oprechte vreugde door te geven kunnen we werken aan een wereld waar verbinding centraal staat.


Hoe kan ik me richten op meer vreugde in mijn leven?

  1. Verander je wereldbeeld Omdat we zo gefixeerd zijn op de grote mijlpalen in ons leven, vergeten we maar al te vaak de kleine genoegens die we in de dagdagelijkse routine vinden: een heerlijk kopje koffie of thee, een vlinder in de tuin, een onverwachte ontmoeting, een knuffel, een glimlach van de overbuur. Vaak gaan we uit van de evidentie van deze gebeurtenissen of merken we ze niet op omdat we zo druk, druk, druk bezig zijn met het creëren en oplossen van 'problemen'.

  2. Maak tijd Dat brengt ons naadloos bij de tweede vereiste voor de bewuste ervaring van vreugde. Ons hersenen zijn geprogrammeerd om snel gevaar te herkennen en in een reflex te kunnen reageren, zonder dat we hierbij zelfs hoeven na te denken. De stress reflex is een oeroud overlevingsmechanisme dat we delen met alle levende wezens. Bewust vreugde ervaren is minder evident: het kost de hersenen enige momenten om werkelijk te registreren dat je je prettig voelt. Stilstaan bij de smaak van een sappige nectarine, letten op het gefladder van de vlinder, het proeven en ruiken van de diepe smaak en geur van koffie, de mooie herinnering aan zee herbeleven: dat zijn dingen waar we jammer genoeg te weinig tijd voor maken.

  3. Exploreer je binnenwereld Vreugde voel je in je en hoewel er een universeel karakter in schuilt, ervaart ieder blijdschap in andere dingen. Wees bereid om die innerlijke ervaringen toe te laten, om volop in de beleving ervan te gaan staan. Je hoeft je niet schuldig te voelen wanneer je vreugde ervaart in tijden van nood. Het is niet aan jouw om de zonden van de wereld te dragen en nog minder om ze allemaal op te lossen. Door je bewust te worden van je vreugde vergroot je net je empatisch vermogen: je wil je vreugde delen. Je bedenkt manieren om op je bescheiden manier positief bij te dragen aan de vreugde in de wereld. Vreugde zorgt voor meer waardering en dankbaarheid van wie je bent en wat je uitdraagt. Door de vreugde op een diep niveau te ervaren, kan je ook je andere gevoelens beter plaatsen, Zo herken je sneller de emoties die ons afscheiden van onszelf en de anderen: haat, angst, boosheid, ... en streef je ernaar om terug de verbinding te beleven.

Dan rest me enkel jou een vreugdevol leven toe te wensen!






53 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven